Sunday 28 July 2013

KEHIDUPAN







Soalkan pada diri, 

Untuk apa masa sihatmu, untuk apa masa mudamu, untuk apa kekayaannmu, untuk apa masa lapangmu, dan yang paling penting untuk apa hidupmu. 

Tidakkah kita terfikir satu kehidupan yang tercipta untuk kita, tapi untuk siapa kita menjalani kehidupan ini. Tidakkah kita terfikir senangnya susahnya hidup ini, tapi kenapa kita diberi kesenangan dan kesusahan. Tidakkah kita terfikir siang dan malam bersilih ganti, tapi bagaimana ianya berlaku. Tidakkah kita terfikir bila masanya jantung ini berhenti, tapi ke mana kita akan pergi selepas kita mati. 

Hidup ini sudah elok diatur, aturan yang cukup indah buat kita. Tidak pernah lambat, tidak pernah cepat, tidak pernah kurang, tidak pernah lebih. Nikmat yang diberikan sangat banyak perhitungannya. Jadi mengapa kita masih sombong, mengeluh, memandang ringan, mengutuk akan nikmat-nikmat yang diberikan?

"Maka nikmat Allah mana lagi yang kalian dustakan."

Ar-Rahman

Ingat 5 perkara sbelum 5 perkara. Daripada Allah kita datang, kepadaNya kita kembali. Kematian itu benda yang pasti. Belum terlambat lagi untuk bertaubat kepadaNya, jangan sampai waktu mati baru kita ingat siapa Tuhan kita. 



"Katakanlah, sesungguhnya ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, Tuhan alam semesta."

[Al-An'am:162]

Nukilan dari hati, peringatan buat diri sendiri, perkongsian buat semua. 

18 Ramadhan 1434H


No comments:

Post a Comment