Sunday 23 September 2012

MELIHAT DENGAN PANDANGAN MATA HATI BUKAN PANDANGAN MATA YANG MEMBUTAKAN



Tiada gunanya kita nak hipokrit atau berasa diri sempurna. Kita bukan bersifat maksum. Tiada salahnya kalau kita mencuba untuk menjadi yang terbaik, yang salah adalah kebaikan itu disalah ertikan dan menjadikan kebaikan itu sebagai umpan untuk menarik orang supaya kagum dengan kita. 

Kebanyakan orang sering salah erti akan konsep kebaikan. Orang baik selalu dipandang mulia tetapi apabila satu kesalahan dibuat, ia menutup segala kebaikan yang ada sehingga dipandang hina oleh masyarakat. Dan orang yang jahat selamanya dipandang hina. Mengapa terjadi sedemikian rupa? Ini kerana pemikiran masyarakat hanya tertumpu pada orang yang baik WAJIB buat baik, orang yang jahat WAJIB buat jahat. 

Cuba kita tanya kepada diri kita, siapa orang yang baik, siapa orang yang jahat di sekeliling kita? Adakah mereka memang baik atau jahat semulajadi? Adakah yang baik itu tidak boleh berbuat jahat? Adakah orang yang jahat itu tidak boleh berbuat baik? Mengapa terjadinya istilah jahat dan baik? Muhasabah diri. TIADA YANG BAIK ATAU JAHAT DI DUNIA INI, YANG ADA HANYALAH ORANG YANG BERBUAT KEBAIKAN DAN MEMBUAT KESALAHAN.

Itu sebabnya kita dituntutkan untuk BERIMAN KEPADA ALLAH, kerana dari situlah bermulanya pembentukan diri. Mereka yang berbuat baik itu, kerana mereka PERCAYA Allah melihat mereka dan mengharapkan keredhaan Allah semata-mata dan mengharapkan orang sekelilingnya bahagia dan tidak berasa asing. Jika diri tidak BERIMAN dan BERTAKWA KEPADA ALLAH, ia mendorong diri untuk membuat maksiat kepada-Nya.

Sekali kita buat kesalahan, manusia akan ingat sampai bila-bila dan menjadikan kesalahan itu sebagai bahan diapi-apikan supaya dibenci masyarakat. Namun apabila satu kebaikan dibuat, manusia hanya pandang sebelah mata dan jadikan kesalahan yang telah dilakukan untuk menutup kebaikan yang ada. Tidakkah kita pernah terfikir mengapa mereka sanggup membunuh, merogol, melacur, mencuri, meragut? Haruskah kita terus mencaci mereka? Meminggir mereka seolah-olah tiada pengampunan buat mereka. Berdoalah agar mereka diberi pengampunan dari Allah.

ALLAH MAHA PENGAMPUN DAN MAHA PENYAYANG. Mengapa kita suka menghukum orang lain padahal kita sendiri apabila melakukan kesalahan yang sama, mendabik dada seolah-olah kesalahan yang dilakukan itu adalah hebat. Mengapa kita suka sangat menghukum padahal kita tidak mengetahui apa-apa di sebalik kesalahan atau kebaikan di buat. Itu urusan mereka dengan Allah, kita sebagai umat Islam tidak harus menghukum mereka kerana MENGHUKUM BUKAN TUGAS KITA.

Kemarahan dikawal oleh nafsu. Sekali nafsu itu tidak dapat dikawal, kemarahan menguasai diri. Dalam kemarahan itu, syaitan bergembira kerana dapat menjadikan nafsu menguasai seseorang hamba Allah S.W.T. Adakalanya kemarahan perlu ada batasnya. Namun kita bukannya bersifat maksum, adakalanya kemarahan itu tidak dapat dikawal sehingga menjadi bahana dalam diri kita. Walau sehebatnya kita mengawal, kita akan kecundang jua kerana syaitan sentiasa ada untuk menyesatkan manusia. 

Tiada guna kaya dgn harta jika hati miskin dari keimanan. Tiada gunanya juga jika miskin tapi tidak kaya dgn ketakwaan. Tiada guna jika berwajah cantik jika hati busuk. Tiada guna juga jika kurang cantik tidak tahu bersyukur. Tiada guna bersahabat dengan orang yang suka memburuk-burukkan sesorg. Tiada guna juga jika bersahabat dengan alim ulama jika ilmu itu tidak dikongsikan. Tiada guna hidup sebagai pengembara jika apa yang di cari bukan nya Allah. Tiada guna nya juga jika hidup takut kpd Allah, tetapi tetap melakukan maksiat kpd Allah. 

Sebelum membuat sesuatu, kita perlu bersabar. Apabila kita sudah membuat sesuatu, kita perlu bersabar. Apa yang ditunggu, kita perlu bersabar. Kita bertanggungjawab kita dengan apa yang kita lakukan. Kita harus rancang untuk dunia dan akhirat. Kita hidup sebagai Islam adalah untuk membina diri ke arah kecemerlangan dan kita harus sedar akan peranan kita sebagai seorang Islam. Jangan memfitnah Islam. 

Mengapa Islam itu dihina? Itu adalah kerana sikap Muslim itu sendiri. Sedarlah akan kelemahan kita yang membuat Islam itu tercemar. Islam itu sangat indah dan sangat cantik, jangan memburukkan dan membuat Islam itu dilihat sebagai agama yang sangat zalim. Ubahlah dan perbaiki diri kita, jangan memcemarkan Islam. 

Jika takut kepada Allah, mengapa masih berbuat maksiat kpdNya? Jika takut kpd kematian, mengapa membuang masa untuk membuat kejahatan dan ingkar kpd perintahNya? Jika benar kamu Islam, mengapa perlu mencemar keindahan Islam? Islam tidak pernah mengajar kita untuk berperasangka buruk, mengumpat, memfitnah, hasad dengki, benci-membenci, melengahkan masa. Islam itu indah, jangan dicemarkan keindahannya. Allah akan sentiasa membantu hambaNya yang memperjuangkan Islam. 

Mengapa masyarakat Islam semakin mundur? Ini kerana sifat hasad dengki, berperasangka buruk, fitnah, bermusuhan sesama muslim dan mengumpat bermaharajalela dalam diri seorang muslim. Hindarkan diri dari segala sifat-sifat tersebut, berperasangka baik terhadap semua insan tidak kira agama atau bangsa. Islam mengajar kita supaya sentiasa berperasangka baik dan berbuat baik kepada orang lain. Hidup ini singkat, jangan dibazirkan hidup kita dengan mencaci dan membenci orang. Percayalah, tiada manusia yang ingin dipandang hina, dan tiada manusia juga yang tidak menginginkan kebaikan. 

Belajar memaafkan org lain walaupun sebesar mana kesalahan yg telah dilakukan oleh mereka kerana memaaf lebih baik dari membenci. Walau sukar untuk memaafkan, tp kita harus belajar memahami diri manusia, jangan hanya mementingkan diri sendiri. Memaafkan orang yang menzalimi kita dan kita menyembunyikannya adalah lebih baik dari membuka aib dan mengumpat orang itu. Kita WAJIB memaafkan mereka walaupun ia agak perit untuk dilakukan. Belajar untuk menerima walau ia amat pahit dan ia akan menjadi manis apabila kita redha atas setiap apa-apa yang berlaku. 

Bersederhanalah kerana apa yang ada pada kita, Allah akan tarik balik ,segala apa yang ada di langit dn di bumi adalah kepunyaan Allah. Jangan sombong kerana segala apa yang kita miliki bkn HAK MILIK kita sepenuhnya. Peliharalah diri sebaiknya kerana mati itu adalah nyata. Belajar untuk memahami dan bertaubatlah kepadaNya. Biar dibenci dan dipandang hina oleh masyarakat, namun kita sedaya upaya untuk mengelak dari dimurkai oleh Allah S.W.T.


Nukilan dari hati, pesanan buat diri sendiri, perkongsian buat semua. 

7 Zulkaedah 1433H


No comments:

Post a Comment