Saturday 29 September 2012

KENAPA KITA SUKA SANGAT?





Kenapa kita suka sangat untuk menghukum orang lain padahal kita tidak tahu akan cerita di sebalik kesalahan dan kebaikan di buat. 

Kenapa kita suka sangat untuk menghina orang lain yang kurang berilmu dari kita padahal kita sendiri tidak tahu apa yang dilalui oleh orang tersebut. 

Kenapa kita suka sangat menilai baik dan buruk orang padahal kita sendiri tidak menilai keburukan yang kita buat dan kebaikan dibuat hanyalah untuk mendapat nama semata-mata.

Kenapa kita suka sangat melihat keburukan orang itu dan terus menerus untuk meminggir padahal kita tidak tahu orang itu sedang mencari diri mereka sendiri.

Kenapa kita suka sangat membenci orang itu hanya kerana satu kesalahan yang dibuat padahal kita tidak melihat kebaikan lain yang orang tersebut buat untuk kita.

Kenapa kita suka sangat memandang rendah akan kelebihan orang itu padahal kita tidak tahu orang tersebut sedang membina keyakinan dan kecemerlangan diri.

Kenapa kita suka sangat menindas orang yang miskin dan orang yang tidak sempurna rupa dari kita padahal kita tidak tahu orang tersebut juga tidak menginginkan kehidupan mereka sedemikian tetapi mereka terpaksa menempuh kehidupan mereka dengan tabah. 

Kenapa kita suka sangat menguar-uarkan akan kebaikan kita lakukan padahal kita tidak tahu kebaikan yang kita lakukan boleh mengundang riak dan boleh menyakitkan hati orang lain tanpa kita sedari. 

Kenapa kita suka sangat mencaci satu kesalahan yang dibuat oleh orang padahal tiada manusia yang sempurna dan sering melakukan kesalahan. 

Kenapa kita suka sangat untuk menghina kaum lain padahal tiada satu agama pun mengajar kita untuk menghina orang lain.

Tanya pada diri kita, kenapa kita suka sangat untuk melihat kesalahan orang lain padahal kesalahan diri sendiri tidak terjaga.

Hidup dalam kesederhanaan, jangan suka membazir masa untuk menghina, mencaci, menindas dan membenci orang lain. Hidup terlalu singkat untuk kita mencari kesalahan orang lain padahal kesalahan diri tidak dibetulkan. Nilai kesalahan orang hanya kerana orang itu sendiri, bukan hanya kerana AGAMA, KAUM dan KELUARGA. Renung-renungkanlah. Teguran untuk kita bersama bermuhasabah diri.



Nukilan dari hati, pesanan untuk diri sendiri, perkongsian buat semua.


13 Zulkaedah 1433H



No comments:

Post a Comment