Saturday 17 January 2015

SITI NUR NABILA


Salam buat pembaca,


How's your day so far? Kak tiqah rajin nak update blog sekarang ni. Banyak benda nak dikongsikan sampai satu tahap tak tahu mana nak post and apa nak ditulis. Kesian banyak dah terkumpul dalam draft. Entri kali ni lain sikit. Tengok tajuk entri pun dah tahu. Nama orang. Siapa tu? Ha. Entri ni khas untuk someone special dalam hidup kak tiqah.

Siti Nur Nabila Binti Ahmad Shah. 

Entri ni khas buat awak cik Nabila. Hadiah untuk ulang tahun ke-22 awak. Harapnya awak tak marah ye. Hehehe. Dalam entri ni saya akan bawak awak mengimbas balik kenangan kita sama-sama. Masuk semester baru nanti, tu last semester awak dan last semester kita nak spend time together. Janji satu dengan saya sepanjang awak baca ni, jangan nangis k. Saya takda kat tepi tu nak peluk awak. Senyum sikit. Bukan niat saya nak buat awak sedih. Saya nak abadikan memori kita dalam blog saya. Takut saya tak ingat. Maklumlah, umur makin meningkat. Maaflah kalau tak menarik.


Kita balik ke tahun 2011. Tahun pertama kita berjumpa. Saya masih ingat lagi, first  time saya tengok awak duduk kat kerusi depan surau dengan kak ira. Saya ingatkan awak bakal senior baru saya. Lepas tu, kita jumpa kat cafe. Saya panggil awak ke meja. Awak baru beli makanan untuk buka puasa awak masa tu. Saya tanya nama awak, dengan ayunya awak jawab, Siti Nur Nabila. Masa tu saya excited sebab saya dah nampak nama awak sama kelas dengan saya. Amazingly, kita terus rapat macam dah kenal lama kan.

Masa dah masuk second week kelas, awak dah tunjuk diri awak sebenar. Awak tak malu-malu dengan saya lagi. Saya ingat lagi, saya cerita kat awak tentang lelaki yang saya suka and about my first crush kat Curtin. Padahal kita baru kenal, tapi lagaknya macam dah kenal lama. Okay saya ulang ayat di atas. Lawaknya tahun pertama kita kenal each other, our main conversation is about lelaki and kpop walaupun masa tu saya dah berhenti jadi kpoper tegar. Memory paling best tahun tu, masa EFPC kita. Kita dalam group sama, buat bridge from popsicle stick. Tiga trial baru jadi bridge kita kan. Kita berdua je buat masa tu. Awak sabar je dengan kerenah "perfectionist" saya. Ingat lagi pakwe lama D awak tu. Kesian dia, awak selalu marah and buli dia. HAHAHAHAHA. Bukan pakwe betul ye. Groupmate yang sangat 'menghiburkan' hati. Salah faham pulak kan nanti orang baca rupanya cik Nabila ada pakwe masa tu. 



Masuk tahun 2012, kita start study sama-sama. Study kat NSA. Stay malam-malam kat kampus, tidur and pagi baru balik mandi. Stay kat rumah awak pun ada jugak. Tengok drama korea, 90210 and The Vampire Diaries kan. And paling tak dilupakan, kenangan paling lucu kita. Awalnya rasa seram tapi jadi lawak pulak. Saya, awak, aishah, shakinah dan syadza on the way nak balik rumah awak terdengar bunyi pelik. Malam jumaat pulak tu. Kita terus pecut dan lari macam orang gila, sampai saya lencun kena lauk. Tahun tu jugak kita start berbonanza. We love sushi. You love unagi. But I don't eat unagi. Kita spent time dengan yang lain-lain, makan steamboat and paling best, bbq kat Tanjung Lobang. And first time kita sambut hari raya haji sama-sama. 




Tahun 2013, cik Aishah kita kahwin. First kawan awak kahwin. Kalau boleh nak ulang lagi tahun 2013 tu sebab banyak memori best yang berlaku tahun tu. Kita makan ramai-ramai kat Sajian Warisan, waktu raya kita serbu rumah cik Fatin dan Mahadhir, pergi trip ke Tokuyama, sambut birthday saya kat Pizza Hut, kita join hari sukan, main futsal sama-sama dengan Win, Kevin, Siti, Syaza, Najib and yang lain sy tak kenal sampai kasut saya tercabut and you are really good in futsal, kita jumpa Imam Muda Asyraf dan Ustaz Zahazan, tahun last kita spend time dengan Aot and Dira, kita main bowling and stay kat Eastwood dengan Kak Adda, Aishah pregnant and awak jadi APM untuk Charity Run. Banyak lagi yang berlaku tahun tu. Saya tak berapa ingat sangat, tengok gambar-gambar baru saya ingat. Tapi saya yakin awak ingat semua kan. And our bestfriend tag. Saya masih simpan video tu. 


 

Masuk tahun 2014, kita jarang ada masa sama-sama. Tahun tu saya dapat lesen. Benda yang kita selalu komplen tahun sebelum ni, "Kalaulah awak ada lesen". Bila dah dapat lesen, keadaan pulak tak menyebelahi kita. Awak busy, saya busy. Walaupun awak busy, kita still ada memori together, walaupun sikit tapi bermakna. Sushi king bonanza, kita sambut birthday Shakinah and Fatin kat Teh Tarik Station and catch up our time together habis exam. Main Xbox. Tu kan nama dia. Hahaha. Awak suka kan and awak buat saya addicted jugak dengan benda tu. And, our last sambutan hari raya. Lepas ni kita takda sambut raya sama-sama lagi.



Awak, Siti Nur Nabila Ahmad Shah. Sepatutnya kita habiskan degree sama-sama. Kita pegang topi segi empat tu sama-sama. Tapi, saya tersungkur. Mungkin ada hikmah disebaliknya. Semester ni nanti last semester kita sama-sama. Luckily, saya ada satu unit sama dengan awak. Saya tak dapat nak bayangkan kalau awak takda lagi dekat kampus nanti. Saya tak dengar bebelan mak nenek awak lagi, saya tak dengar awak punya gelak, saya tak dengar awak punya cerita, saya takda orang nak share cerita mengarut saya, saya takda orang nak saya mengadu lagi, saya takda orang nak dengar tentang crush baru, saya takda orang nak tunjuk ajar apa-apa lagi, saya takda orang nak bagi nasihat, saya takda orang nak bagi saya semangat, semua ni saya akan rindu sangat-sangat nanti. Memang ada yang lain, tapi Siti Nur Nabila Bt Ahmad Shah ni hanyalah seorang saja. Awak jangan nangis. Saya sorang je nangis takpe. Hahaha. 

Hari ini hari bermakna buat awak, awak dah masuk 22 tahun. Saya sangat bangga ada sahabat macam awak, sahabat yang mengingatkan saya dengan Allah. Awak sahabat yang baik Nabila, semua orang suka bila bersama dengan awak. Awak umpama satu lagu yang ceria, tak pernah tak buat orang senyum. Awak seorang yang kuat, walaupun ada masalah yang datang, awak terus bangkit. Awak sangat mulia hatinya nabila, awak tak suka tengok orang susah, awak akan cuba sedaya upaya bantu walaupun awak ada benda lain nak settle, tapi awak tetap akan ada di situ bila orang perlukan awak. Saya bersyukur sangat dipertemukan dengan Siti Nur Nabila Bt Ahmad Shah. Untung abah dan mak awak lahirkan dan besarkan awak. 

Saya doakan awak, Siti Nur Nabila Bt Ahmad Shah supaya sentiasa berjaya di dunia dan akhirat, semoga terus istiqamah mencari cinta dan ilmu Allah, terus percayakan diri awak, lepas ni awak akan tempuh dunia yang baru, moga awak terus kuat dan never ever give up. Semoga awak sentiasa dilindungi olehNya, dimurahkan rezeki dan setiap apa yang awak lakukan diberkati. Semoga berjumpa dengan seseorang yang mampu menggembirakan hati awak, yang mendekatkan lagi awak dengan Allah dan mampu memberikan awak kebahagiaan yang awak impikan. Semoga menjadi muslimah yang sejati dan yang memberi manfaat kepada ummah. Saya mohon maaf atas segala kesalahan yang saya lakukan dalam sedar ataupun tak, maaf jika pernah saya sakitkan hati awak, bahasa saya yang buat awak terluka dan perlakuan saya buat awak kecewa. Saya sayang awak fillah. Teruslah genggam tangan ini dan sama-sama kita mendapat keredhaanNya. Semoga kita jumpa lagi kat Jannah nanti. Aamiin.


"Sahabat yang beriman ibarat mentari menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah SWT."


Moga persahabatan ini tak berhenti hari ini dan terus berkekalan hingga ke Jannah. Sampai berjumpa lagi. Moga Allah redha.


Sanah helwah Siti Nur Nabila Bt Ahmad Shah.

Looking back and I realised I can't thank you enough for all of this amazing experiences. May it'll remain as a wonderful memories ever. 



Lagu Yuna, full album 2012 dimainkan masa taip entri ni. Our favourite singer ni nabila. And Nabila, you'll remain as my most favourite thing. ^^



Keep smiling. It's Sunnah. It's charity. It's free.

26 Rabi'ulawal 1436H

No comments:

Post a Comment