Wednesday 27 August 2014

HIDAYAH





Semua orang berhak berubah. Hidayah itu milik Allah, hati kita semua milik Allah. Hati kita Allah yang pegang. Jangan dikutuk, dimaki, dibenci dan dikhianati orang yang nak berubah. Biar berubah ke baik, ke jahat sekalipun bukan hak kita untuk menilai baik buruk seseorang. Kita sebagai manusia, apabila melihat seseorang berubah ke arah kebaikan tidakkah terlintas ke dalam diri kita untuk berubah sama?

Kepada yang sudah berubah, ingatlah diri kita semasa kita masih jahil dulu. Jangan dihukum orang yang masih jahil, cuba sedaya upaya untuk menarik mereka, apa kita lupa kita pernah berada di tempat mereka sebelumnya? Kepada yang belum berubah, masih ada lagi masa, teruskan mencuba dan berniat untuk berubah. Masih belum terlambat untuk bertaubat, Allah itu Maha Pengampun, tiada yang mustahil jika segala niat disandarkan hanya untuk Allah semata-mata. Asal kita semua ingat, jangan sampai di penghujung nyawa baru ingat nak bertaubat. Mati itu bila-bila masa, sudah banyak peringatan di dunia, kita hanya lihat dengan pandangan sebelah mata. Jika bukan sekarang, bila? Mati tidak menunggu kita. Bersyukurlah kepada yang sudah berubah.

Jangan menilai seseorang itu berdasarkan masa lampaunya. Semua orang berhak berubah. Hidayah itu milik Allah. Tidak semestinya mempunyai masa lampau yang penuh dengan dosa tidak mempunyai masa depan yang cerah dan tidak semestinya insan yang suci tidak melakukan dosa.  

Hidup dengan hanya satu matlamat iaitu mencari keredhaan Allah. Moga aku, kau, kalian, semua sempat merasa kenikmatan iman dan islam dan moga kita semua dimatikan dalam keimanan. 

Muhasabah diri.

Nukilan dari hati, pesanan buat diri sendiri, perkongsian buat semua. 

1 Zulkaedah 1435H


No comments:

Post a Comment