Wednesday 27 August 2014

REDHA





Segala yang dikehendaki oleh Allah untuk terjadi pasti akan terjadi, jika tidak, tidak akan terjadi. Segala aturan yang berlaku Allah susun dengan sebaiknya. Tidak pernah kurang dan tidak pernah lebih. Tiada yang sia-sia dalam apa yang diberikan dan setiap apa yang dikerjakan oleh-Nya. Hamba Allah diuji dalam apa-apa jua bentuk ujian, kegembiraan itu pun salah satu daripada satu ujian. Allah dah uji kemampuan seorang hambaNya sebelum diberikan sesuatu. Allah tahu kemampuan kita untuk menghadapi setiap ujian. Hamba yang diuji kerana Allah sayang kepadanya.


"Tidaklah Allah menghilangkan sesuatu daripada dirimu kecuali Dia menghendaki untuk menggantikan dengan yang lebih baik."


Jika kita redha dengan sesuatu yang mengecewakan hati kita, percayalah Allah akan gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Berbaik sangka dengan Allah. Setiap ujian ada hikmah dan kemanisannya tersendiri. Hadapinya dengan sabar. Allah itu ada, dan sentiasa ada.

Bersabar dengan diri sendiri dan orang lain, orang lain juga akan bersabar dengan kita. Bersabarlah atas apa jua keadaan, percayalah, sabar itu sangat indah. Biarpun kita tidak dapat apa yg didoakan, jangan cepat mengeluh, kerana Allah telah sediakan yang lebih indah daripada apa yang kita minta. Tetapi, jangan hanya tahu berdoa, usaha itu mesti ada. Setelah berdoa dan berusaha, bertawakal dan redha dengan apa yang akan kita dapat. Paling penting, bersyukurlah atas apa jua sekalipun keadaan baik atau buruknya. Perancangan Allah lebih baik daripada perancangan kita. Jangan cepat mengalah dan melatah. Perjuangan harus diteruskan biarpun perit. Tidak akan berjaya jika jalan yang berduri tidak dilalui. Kenali kesusahan sebelum kesenangan. 

Percaya pada usaha yang telah dilakukan. Segala yang diperolehi adalah hasil daripada usaha itu. Percaya pada ketentuanNya. Percaya setelah berusaha, berdoa dan bertawakal ,redha dengan apa sekalipun keputusannya. Biarpun apa yang dapat bukan apa yang kita jangkakan, bersyukurlah kerana peraturan Allah itulah yang terbaik diberikan.


"Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya Aku bertawakkal."

[At-Taubah:129]



Nukilan dari hati, pesanan buat diri sendiri, perkongsian buat semua. 

1 Zulkaedah 1435H



No comments:

Post a Comment