Wednesday 27 August 2014

KESILAPAN



Manusia, tidak dapat lari daripada membuat kesilapan. Dalam sedar ataupun tidak sedar. Mengapa terus menghukum kesilapan itu bila kita tidak tahu mana hujung pangkalnya. Terus menerus menuduh tanpa sebarang bukti, bukankah itu sudah jatuh fitnah? Mencanang cerita yang tidak betul, memburukkan nama orang lain, menokok nambah cerita, memutarbelitkan keadaan dan terus berburuk sangka terhadap semua orang.

Hanya dengan satu kesilapan, satu kesilapan yang orang lain buat, kita terpalit sama dengan kesilapan yang dilakukan. Mana kesilapan yang sebenar? Allahu. Cuba kita berbalik kepada diri sendiri, cuba cari kesilapan itu dekat kita sendiri, tidak tahukah kita bahawa segala kesilapan adalah bermula daripada diri kita sendiri? Ya, kadang2 kesilapan orang lain terkena pulak kat kita memang kita akan bengang, mesti kita akan cakap, "itu bukan aku, itu dia yang buat."


Tapi cuba kita fikir balik, kesilapan yang berlaku kenapa Allah sengaja nak letak kita dalam situasi tersebut. Allah itu Maha Adil, tidakkah segala kesilapan adalah untuk mengajar kita untuk menjadi hamba Allah yang berguna. Biar orang nak buat jahat kat kita, tapi kita kena ingat jangan dibalas kejahatan dengan kejahatan, jangan simpan DENDAM. Hidup berpandukan satu matlamat, mencari keredhaan Allah. Kita bukan hidup nak menyenangi orang, tapi Allah. Buat segala pekerjaan, perkataan yang diucap, tingkah laku dan ibadah semata-mata hanya untuk Allah, bukan untuk orang lain. Bersangka buruk dekat orang mampu menggelapkan hati. Cuci hati kita dari segala hasad dengki, dendam, benci membenci dan sombong.

Orang tak selalu ingat akan kebaikan yang kita buat, tapi satu kesalahan yang kita buat walau sekecil kuman orang akan ingat sampai bila-bila. Orang yang membuat kebaikan tidak akan kekal baik, dan orang yang membuat kejahatan tidak semestinya kekal jahat. Kita sendiri tidak tahu pengakhiran kita.

Allah itu Maha Adil, Allah akan berpihak kepada yang benar. Kita tak tahu permulaan dan pengakhiran sesuatu cerita, jangan memandai membuat kesimpulan sendiri. Sama-samalah kita muqarabah dan muhasabah mana kesilapan kita, perbaiki diri bukan sibuk menuding jari dan mencari kesalahan orang hingga suatu hari kelak ianya akan memakan diri.

Andai diri ini pernah menyakiti sesiapa, aku mohon kemaafan, mati itu bila-bila masa, hanya kemaafan yang aku pinta. Moga kita semua sentiasa dalam lindungan-Nya. 

“Katakanlah (wahai Muhammad akan firman-Ku ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): “Wahai hamba-hamba-Ku yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). Dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabar sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira.”

[Az-Zumar:10]


Nukilan dari hati, peringatan buat diri sendiri, perkongisan buat semua. 

1 Zulkaedah 1435H 



No comments:

Post a Comment